Icefield Parkway - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Icefield Parkway - Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Icefield Parkway - Jasper

Door: Rina /Edith

18 Juni 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Dag 10. Jasper
Vrijdag 16 jun. 2017

De Jasper Tramway richting de top van Whistlers Mountain is een prachtig uitstapje. Bij helder weer zien we hoe het groene landschap bezaaid is met blauwe meertjes. Op de top zijn diverse wandelroutes. Ook prachtig is het uitzicht op Spirit Island. Dit eilandje is per boot te bezoeken en ligt in het blauwe gletsjerwater van Maligne Lake. Bezoek ook Maligne Canyon. Via een pad met zes bruggen hebben we steeds een ander uitzicht op de kloof en de Maligne-rivier.

Na een koude nacht, buiten althans want binnen stond de kachel aan, werden we wakker met de zon hoog aan de hemel en wat wolken. Eerst vlug naar het gebouw waar we gisteravond gegeten hadden om te plassen en tanden te poetsen. Vervolgens lekker ontbeten en foto's gemaakt van de gletsjer en de bergen. Wat is het uitzicht super mooi. Toen op weg naar de eerste bijzonderheden op weg naar Jasper. We passeerden het glazen plateau Glacier Skywalk. Wij hebben deze attractie niet gedaan omdat wij allemaal al ooit op een gletsjer gewandeld hebben in andere delen van de wereld. Wij zagen wel een Whitetaildeer langs de kant van de weg evenals een Mountiangoat. Hierna doorgereden naar de Sunwapta Falls. Voor het eerst hadden wij echter last van de grootte van onze camper. Het was namelijk superdruk en er was absoluut geen plaats voor een dergelijk gevaarte als onze RV. Maar niet getreurd wij rijden gewoon door naar de volgende bijzonderheid. Hierop hebben wij op meerdere uitzichtpunten van het uitzicht genoten en foto's gemaakt. Ook lekker koffie gedronken met uitzicht op de Athabasca rivier. Wij zijn naderhand helemaal langs deze rivier naar het noorden gereden. Van al het moois zijn dus meerdere foto's gemaakt. Wij kwamen bij de Athabasca Falls. Hier helemaal langs en rondgelopen. Geweldig wat een uitzicht en wat een kracht van het water. Super mooi. Gelukkig dat wij zoveel sd-kaartjes bij hebben want we maken zoveel foto's. Hierna doorgereden naar Jasper op zoek naar Peak automotive op het industriepark omdat dit een dealer zou zijn voor problemen met een RV van Meridian. Wij hebben namelijk nog steeds problemen met onze watervoorziening, die leeg loopt zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Volgens ons, bij dit voertuig verkregen, boekwerk zou dit bedrijf bij problemen ons, als klant van Meridian, kunnen helpen. Deze man heeft blijkbaar andere plannen gemaakt want, volgens zijn buurman, is hij 18 maanden geleden met pensioen gegaan. Toen maar weer telefonisch contact gelegd mevrouw Andy van Meridian, die wij de afgelopen dagen al meer aan de lijn hebben gehad met ons waterbehoudprobleem. Zij wist inderdaad dat deze man niet meer werkte! Beetje jammer dat zij dit dan niet aan ons verteld hadden of in het boek genoemd hebben. Eventuele locatie ter reparatie zou Prince Rupert zijn. Afgesproken dat wij een dag van te voren bellen met Merdian zodat zij een afspraak kunnen maken zodat wij geen uren hoeven te wachten. Dan de camper geparkeerd en het dorp ingegaan. Ook hier was een Tim Hortons en dus WiFi. Dus aan de koffie en dan ons verhaal uploaden. Het was wel gigadruk en waarschijnlijk was dat de reden dat we geen verbinding kregen en dus niets op onze site konden zetten.
Ger raakte wel in gesprek met een ouder echtpaar uit Canada dat ook met een camper op vakantie was in Jasper. Toen hebben wij boodschappen gedaan en een vaderdagcadeautje voor Ton gekocht. Ons verjaardagscadeau voor Ger die morgen 65 wordt hebben wij al binnen. Na alle inkopen zijn wij naar onze camping voor de komende 2 dagen gereden. Bij het inchecken kregen wij meteen te horen dat er beren op de camping waren gesignaleerd en dat wij dus zeker alles goed moesten opbergen en afsluiten. Onze campingplaats is op 26 HH. Wel dicht in de buurt van de toiletten maar met ver van de douches want die 2 gebouwen staan centraal in dit bosterrein. Dus met de beren op het pad en de afstand wordt het vanavond niet douchen maar pas morgenvroeg bij daglicht. Op weg naar de wc kwam Ger een grote hoop poep tegen die, volgens het sporenboek van Edith, zeker afkomstig is van een beer. Die lag midden op het looppaadje naar de wc's. Ger heeft daarom het schepje gebruikt en heeft de poep onder gespaaid.
Daarna een wijntje en een biertje in de zon als een mooie afsluiting van een fijne dag. Hierna macaroni met knoflook/tomatensaus om de inwendige mens te versterken. Wij kregen schuin tegenover ons nieuwe buren die hout begonnen te stoken voor de barbecue echter deze standplaatsen zijn zonder vuurplaats en dus is het verboden om te stoken. Er wordt super gecontroleerd want binnen 10 minuten kwam de wagen van de controleurs en moesten de mensen het. Uur uitmaken. Ger is naar de wagen van de controleurs gelopen om te vertellen over de aangetroffen, in onze ogen, berenpoep. De controleurs zeiden dat dit heel goed mogelijk was omdat er 2 beren waren gesignaleerd op de camping en dat Ger er goed aangedaan had om de poep onder de grond te scheppen. Nu zitten wij dus in het donker in de camper in de hoop dat een van de beren of beiden langskomt lopen. Morgen weten we te vertellen of wij beren gespot hebben.

• 22 Juni 2017 - 17:42

Willy:

Hoi allemaal

Wat een schitterende foto's zeg.
    Ik volg jullie, en blijf maar sturen.
    Prachtig land.....

Willy en Truus