Prince Rupert - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Prince Rupert - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Prince Rupert

Door: Rina / Edith

29 Juni 2017 | Canada, Prince Rupert

Dag 19. Prince Rupert
Zondag 25 jun. 2017
In een beschutte baai met kleine eilandjes ligt de haven van Prince Rupert. Aan de waterkant van Cow Bay staan oude, kleurrijke gebouwen waar vroeger kilo's vis (heilbot) aan land werden gebracht. In Downtown Prince Rupert zijn oude pioniersgebouwen en restanten van de multiculturele geschiedenis. Bezoek voor meer kunst, cultuur en historie The Museum of Northern Britisch Columbia. De regio rondom Prince Rupert staat bekend om het erfgoed van de First Nations.

Vanmorgen lekker ontbeten, het weer was droog en af en toe kwam er zelfs wat blauw tussen de wolken door. De buren zijn vroeg vertrokken om te gaan vissen zoals heel veel anderen op deze bijzondere camping die meer weg heeft van een trailercamp dan van een camping. We zijn naar de plaatselijke baai gereden waar de watervliegtuigen lagen. Tevens zouden in deze baai ook zeehonden zijn. Terwijl wij genoten van het uitzicht over het water klonk er plotseling doedelzakmuziek. Geweldig dat geluid tussen de bergen en over de baai. SUPERCALLIFRAGILISTICEXTRAELAIGOCIUS .
Rina en Ger liepen in de richting waar het geluid vandaan kwam. Er stond een man op zijn gemak op zijn doedelzak te spelen. Nadat de man uitgespeeld was hebben wij, uiteraard, een praatje met hem gemaakt.
De opa van de man was aan het einde van de oorlog in Nederland geweest. Zijn opa vertelde altijd dat het in Nederland toen bittere armoede was. De man vertelde ook dat hij het doedelzak spelen van zijn opa had geleerd. Hij speelde in een piperband. Op de vraag of hij altijd op deze plek kwam spelen vanwege het geluid vertelde hij dat hij piloot en dat zijn eigen watervliegtuig hier in de haven ligt. Hij liet ons daarna vol trots zijn vliegtuig zien. Het is een Beaver uit 1928. Super mooi. Terwijl we stonden te kijken vertrokken er andere watervliegtuigen. Wat een geluid van die motoren over het water en tussen de bergen.
Daarna zijn we naar de oude haven gelopen waar de boten liggen. Dat was een oude troep maar water en bootjes blijft altijd leuk. De trail naar het dorp konden we niet lopen omdat die helemaal vol water en planten stond. We hebben ook een baby Goldeagle, dit is de Amerikaanse zeearend, gezien die we goed konden fotograferen terwijl hij bovenop een meerpaal stond. Ook zagen we diverse blauwe reigers. Toen we weer terug liepen naar de camper zagen we een watervliegtuig landen in het water, wat een mooi gezicht. Vanuit daar zijn we gaan tanken en vuil water gaan lozen, dit kon beide bij hetzelfde benzinestation. Via een soort van binnendoor route daar gekomen. We moesten ook weer uploaden en aangezien het internet op de camping niet goed werkte zijn we naar de MacDonalds gereden. Buiten de WiFi hebben ze ook lekkere hamburgers en warme chocolademelk met brownies want het was best koud buiten, maar gelukkig wel droog. Toen wij ons weer aan deze heerlijkheden gelaafd hadden en weer op de hoogte waren van het laatste wereldnieuws, via de tv's, zijn we naar het dorp gereden om het historisch nativ museum te gaan bezoeken. In het kader van veiligheid, hebben we onze camper maar geparkeerd bij het gerechtsgebouw! Er stonden diverse mooie totempalen die wij uiteraard ook weer op de gevoelige plaat hebben vastgelegd. Het museum is een kei mooi houten gebouw met daarin allerlei voorwerpen van de nativ people. We misten alleen een beetje het verhaal bij dit alles. Er stonden wel grote borden met lappen tekst maar het verhaal via een luidspreker of zo, zou toch ook wel fijn zijn geweest. Na al deze bijzondere voorwerpen te hebben bekeken zijn we naar the waterfront gelopen. Met in ons achterhoofd the waterfront van Capetown was dit toch wel een beetje behelpen maar ze zijn op de goede weg. Inmiddels was het een uurtje of vijf geworden en gingen we terug naar de camping want morgen moeten we om 04.30 uur opstaan. Om de ijskast leeg te maken want hij stond morgen op de Ferry 15 uur zonder stroom hebben we lekker macaroni gemaakt. Na de afwas kwamen alle 'bewoners' weer langzaam terug op de camping en ontstond er weer de nodige levendigheid. Mensen kijken altijd leuk. Onze buurmannetjes kwamen ook terug met een grote witte kist. Wat zou daar in zitten? Kan zomaar een Black Story worden, toch?
De heren waren gaan vissen en laadden uit de witte kist meerdere plastic zakken gefileerde vis. Komen de vissen hier zo aan de haak, bijzonder. De hele voorraad vis werd in de diepvrieskist gedaan achterin de camper. Toen begonnen de heren te koken. Wat schetste onze verbazing...... ze brengen verse vis mee, doen die in de vrieskist en gaan bevroren hamburgers bakken. Weird!!!! Na onze nieuwsgierigheid te hebben bevredigd en voorzien van het nodige commentaar zijn we gaan slapen. Morgen is het vroeg dag.