Harrison Hot Springs - Kelowna - Reisverslag uit Kelowna, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Harrison Hot Springs - Kelowna - Reisverslag uit Kelowna, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Harrison Hot Springs - Kelowna

Door: Rina

11 Juni 2017 | Canada, Kelowna

Dag 3. Harrison Hot Springs - Kelowna
Vrijdag 9 jun. 2017
Afstand: 280 km / 180 mijl || Reistijd: ongeveer 3 uur
Kelowna ligt aan de oostelijke oever van het Okanagan-meer. Dit meer is 135 kilometer lang en nodigt uit tot watersporten en strandactiviteiten. Houd goed je ogen open voor Ogopogo, het monster dat volgens legenden al eeuwenlang in Okanagan Lake leeft. Uitgestrekte fruitboom- en wijngaarden op glooiende heuvels geven Kelowna een mediterraan karakter.

09.09 uur. Vertrokken na een nacht heerlijk slapen. We werden om 05.15 uur wakker gebeld door de verwarmingsfabrikant van Ger en Edith. Toen naar het toilet en het was super lekker buiten dus Ton en Rina zijn gaan wandelen langs de camping naar het meer van Harrison Hot Springs. Volop eekhoorns gezien. Gaandeweg begon het te regenen. Terug op de camping hadden Ger en Edith al de ontbijttafel gedekt, kei lekker. Ton eitjes gebakken en heerlijk ontbeten.
Tijden het ontbijt zagen we een super blauwe vogel met een kuif, dit bleek volgens internet een Stellers Gaai te zijn. Gelukkig bleef hij zitten zodat we een mooie foto hebben kunnen maken. Als we foto ' kunnen oploaden zullen wij jullie deelgenoot maken van deze mooie vogel.
Toen alles weer aan kant gemaakt en lekker gaan douchen.

Gisteren heeft Ger gereden en was Edith de bijrijder.
Vandaag rijdt Ton en is Ger de bijrijder omdat Ton natuurlijk nog nooit eerder een dergelijk groot voertuig gereden heeft.
We zijn op 1100 meter hoogte door de ........ gereden waar langs de weg gewoon nog sneeuw zagen liggen. Ook op de bergen lag nog een hele hoop sneeuw. Super geweldig , hopelijk zijn de foto's goed gelukt.
Na een uurtje de camper op een rustplaats gezet en koffie gedronken.
Het besturen ging Ton goed af en kon Rina het bijrijderschap van Ger overnemen. Kei mooi zo'n geweldig panorama als je hebt op de voorstoelen. Weer volop foto's gemaakt. Geweldig!

Plotseling echter begon een kleine opzetcamper met alkoof en een aanhanger erachter, geladen met een quad en daarnaast een aluminium bootje, te slingeren terwijl Ton net naar links begon te sturen om in te halen. De aanhanger was duidelijk te zwaar en verkeerd geladen. Ton ging weer terug naar rechts en begon te remmen. Wij waren allemaal in de overtuiging dat de chauffeur zijn voertuig absoluut NIET onder controle zou houden. Ton bleef op grote afstand rijden. Na minutenlang slingerend over de weg te hebben gereden kreeg de chauffeur uiteindelijk het hele gevaarte onder controle.
Uiteindelijk was de situatie veilig genoeg om in te halen en toen we voorbij waren gereden haalde iedereen opgelucht adem.

Hierna gelukkig geen rare dingen meer gebeurd en rustig verder gereden naar onze eindbestemming in Kelowna.
Aangekomen bij camping Hiawatha blijkt dat er geen plaats meer is voor zo'n grote camper want zij hadden alleen nog plaats voor campers tot 18 voet en die van ons is 31 voet. We kregen een lijst mee met andere campingadressen in deze stad. Het 2e nummer van de lijst had nog plaats en lag op anderhalve km terug rijden.
Hier onze camper neer gezet. Het plan was om de Kettle Valley Railway te gaan fietsen maar hiervan gaf de eigenaar van de camping aan dat de afstand, die vervolgens ook nog te steil was om te fietsen en dat we dus te de auto moesten gaan en daar de fietsen huren.
De camper stond net helemaal strak en alles was aangesloten en het weer was super dus daarom besloten om lekker met een hapje en een drankje op de camping te blijven. Zo konden we van de apart gehuurde stoelen en tafel(tje) en de grote zonneluifel genieten.
Heerlijk in het zonnetje dus.
Eind van de middag besloten we nog wat boodschappen te doen.
De eerste supermarkt was een drogist met wat levensmiddelen, maar had niet de spullen die we nodig hadden. Iets verderop was een "save on food" supermarkt. Je zou denken dat die heel voordelig is, toch?
Niets is minder waar. We kochten een afwasborstel van (omgerekend) 8 euro! En later bleek dat het nog een slechte was ook, veel te hard.
Weer terug bij de camper hebben we eten gemaakt; hamburgerbroodjes met echte angusburgers, ijsbergsla, gebakken uiringen, tomaat en ananas. Een koningsmaal, genuttigd buiten aan de picknicktafel.
Na de afwas gingen we de problemen van de camping bekijken. Er is van de winter erg veel sneeuw gevallen in de bergen. Daarna volgde een erg nat voorjaar. En dat resulteerde nu in wateroverlast. Een deel van de camping stond - ondanks een dijk van zandzakken - onder water. De campingeigenaar vroeg of we Pieter bij ons hadden met z'n duimpje. Wist hij veel dat het Hansje was. Hij verwachtte dat het water nog iets zou stijgen, maar dat wij veilig stonden. Wel merkte je dat het riool ook vol begon te raken. (Overigens zou pas 80% van de sneeuw gesmolten zijn, dus er komt nog wel wat) En overal hingen briefjes dat het water gekookt moest worden alvorens te nuttigen. Omdat er door de overstroming bacteriën in het water konden zitten. Dat vonden wij verwonderlijk, want er zat al zoveel chloor in geen beest er voor z'n lol in ging zitten. Rina, Ton en Ger hebben nog een wandeling gemaakt langs het meer. Ook daar zagen ze het hoge water en de overstromingen. Het water kwam zelfs uit het riool omhoog gespoten. Ze spraken met mensen die hier al 40 jaar woonden en dit nog nooit hadden meegemaakt.
Terug in de camper had Edith koffie gezet. Inmiddels was het al tegen 10en en doofden de lampjes.

• 11 Juni 2017 - 20:08

Guus :

Hoi,
    Uit de literatuur ken ik de KLEINE Hiawatha, dus ik snap best dat jullie met jullie grote camper daar niet terecht konden. Gelukkig een voldoende grote camperplaats gevonden waar ook die grote Hamburgers op passen.
    Leuk om hier in het zonnige Brabant jullie sneeuw verhalen te lezen.
    Geniet van de reis. Tot het volgende verslag!

• 11 Juni 2017 - 20:12

Guus:

Overigens passen jullie je we snel aan aan de Canadese maten. Wij rekenen hier in meters en niet in voeten!

• 11 Juni 2017 - 22:18

Dieuwke:

Hallo GERT,
    Wat heerlijk om jullie belevenissen mee te kunnen lezen, fijn dat het allemaal goed gaat!
    En wat een uitdaging om zo'n gevaarte daar in bergen en sneeuw te besturen! So far so good. Veel plezier met elkaar en doe voorzichtig. Ik kijk uit naar een volgend verslag. Groet Dieuwke

• 12 Juni 2017 - 16:05

Gerda:

Ik voel een boek aankomen : Brabantse avonturen in Canada :-))

• 12 Juni 2017 - 17:50

Rinie En Cobi:

Leuk om jullie verslagen te lezen! Ik wil wel eens een foto zien van dar grote " gevaarte" ik vind onzecamper al zo groot. Geniet allen van al het moois!
    Nu de echte beren nog!

• 12 Juni 2017 - 19:41

Hans En Nell:

Heb je al een foto van de Ogopogo