Yoho - Banff - Reisverslag uit Yoho Island, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Yoho - Banff - Reisverslag uit Yoho Island, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Yoho - Banff

Door: Rina

14 Juni 2017 | Canada, Yoho Island

Dag 7. Yoho National Park - Banff
Dinsdag 13 jun. 2017
Afstand: 90 km / 60 mijl || Reistijd: ongeveer 1uur
Knalblauwe meren als Lake Louise en Moraine Lake trekken veel bezoekers naar Banff National Park. Samen met de besneeuwde bergen, groene bossen en het vele wildlife vormen de meren een indrukwekkend plaatje. In het gezellige plaatsje Banff, midden in het park, vinden we winkels, hotels en restaurants. De natuur verken je via de beeldschone Icefields Parkway en Bow Valley Parkway. Er zijn wandelroutes voor wandelaars van elk niveau.

Na een lekkere nacht goed geslapen waren we pas rond 07.30 uur wakker. Iedereen heerlijk gedoucht met super warm water .De zon stond weer hoog aan de hemel maar er waren wel wat meer wolken. Lekker buiten ontbeten met gebakken eieren en spek. Rond 10.20 uur zijn we vertrokken nadat we eerst nog vers water getankt en grijs water geloost hadden. Voor alle duidelijkheid, grijs water is het afval water van de gootsteen, de wasbak en de douche. Daarnaast is er ook zwart water en dat is het afvalwater van de wc.
Onderweg eerst alle electronische apparatuur aan de opladers gehangen zodat we alle dieren die we gaan zien goed op de gevoelige plaat kunnen vastleggen.
Enfin toen deze klus geklaard was zijn we op weg gegaan naar de Spiral Tunnels. Dit zijn heel bijzondere tunnels. In Canada wordt heel veel over spoor vervoerd . De trein bestond uit een trekkende locomotief aan de voorzijde dan gemiddeld 100 wagons en toen een duwende wagon. De trein kwam uit de eerste tunnel en ging vervolgens aan de buitenzijde van de berg in een grote bocht langzaam omhoog de volgende tunnel. Na 2.20 minuten kwam de eerste locomotief van de trein uit de berg terwijl een groot stuk van het achterste gedeelte van de trein en de duwende locomotief nog niet in de eerste tunnel was.
De trein overbrugt dus via een grote spiraaltunnel in de berg een hoogte. Het leek echt op minitreinbouw zoals je thuis kan bouwen.
Na dit spektakel zijn we verder gereden via de 1A richting onze volgende bestemming Banff.
De 1A is de Trans Canadian Highway, de oude weg van Banff naar Jasper. Er is een super mooie snelweg aangelegd zijnde Highway 1 maar als je rustig van de natuur en hopelijk de dieren wil genieten is de oude weg beter.
Na ongeveer 10 minuten op deze weg gereden te hebben zagen we meerdere auto's langs de kant van de weg stil staan. Er bleek een Elk met een supergroot gewei staan te grazen. Een Elk is een groot hert wat wij in Nederland kennen als een Wapiti. Deze Elk is uitgebreid gefotografeerd en gefilmd. Hierna weer verder gereden. Kort daarna zagen wijlinks van de weg een zwarte beer lopen in het gras, geweldig. We hebben hem kei goed vastgelegd op de gevoelige plaat. Wat een mooi dier is het.
Toen de zwarte beer in het bos verdwenen was zijn we weer verder gegaan en nu op zoek naar de Grizzly.
Hierna zijn we doorgereden naar een parkeerplaats met geweldig uitzicht op de bergketens en de rivier. Hier lekker koffie gedronken. Na de koffiepauze verder gereden richting Banff waarbij we een tussenstop wilden maken bij de Johnston Canyon. Dit is een smalle kloof waar een onstuimige rivier met watervallen doorheen loopt. Door deze kloof is een wandelpad aangelegd waardoor je met een paar kilometer wandelen eerst bij de Lower Falls en daarna de Upper Falls uitkomt.
Helaas werden het verkeer omgeleid vanwege bomen die omgevallen waren en die moesten worden verwijderd. Volgens de informatie zouden de werkzaamheden vermoedelijk pas morgen aan het eind van de middag klaar zijn. Heel jammer maar morgen dus een nieuwe kans als het mee zit want we blijven 2 dagen in Banff. Nu dus toch verder via de Highway 1 naar Banff.
Omdat we echter tijd genoeg hadden nogmaals dezelfde weg terug gereden om te kijken of we nog meer dieren konden spotten.
En wat bleek nog 2 Whitetaildeers gezien en nog 2 Elks. Geweldig mooi.
Ondertussen begon het wat te regenen, vervolgens hard te regenen, daarna te gieten en toen hoosde het water met bakken uit de hemel. We moesten door het centrum van Banff om bij onze camping te komen. De rioleringen gooide het regenwater net zo hard terug de buitenlucht in terwijl het bleef gieten. Op onze camping aangekomen moesten we helemaal achteraan zijn. De RV geparkeerd en, ondanks dat hij schuin stond, hem zo laten staan omdat je zeiknat wordt om hem nu meteen waterpas te zetten. Dan maar aan het bier, de borrel, de pinda's en de chips.
Omstreeks 19.45 uur was het nagenoeg droog en ondertussen hadden we eten gemaakt.
Stamppot met worst, ondanks dat het al juni is maar heel erg passend bij het weer!
Op verzoek van een van onze volgers ook nog een andere foto geplaatst waarbij de grootte van de camper duidelijk zichtbaar is.

• 14 Juni 2017 - 19:42

Diana:

Heerlijk om te lezen en foto's kijken zo relaxed vd bank. Mooi verteld we blijven jullie volgen

• 14 Juni 2017 - 21:25

Gerda:

Wauw prachtige foto's en jullie verhalen zijn om te smullen!

• 14 Juni 2017 - 21:29

Gert En Nans:

KLinkt allemaal super! Geniet met z'n allen.

• 14 Juni 2017 - 23:14

Jeroen:

Haha werkt goed zo met die lader zie ik :-P
    Verder gave foto's

Maken jullie ook een een foto van binnen, de huiskamer zeg maar

• 15 Juni 2017 - 11:51

Hans En Nell:

Wordt steeds spannender....komen er
    aan om jullie bij te staan:)

• 16 Juni 2017 - 18:50

Gerrit En Joke:

Wouw, zwarte beer en elken hebben wij nog nooit gezien!
    Wat een camper.... je zou je toch gen...n!!!
    Ja lijkt ons ook leuk om de vertrekken binnen te zien!!
    Veel plezier.