Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Banff

Door: Rina/Edith

18 Juni 2017 | Canada, Banff

Dag 8. Banff
Woensdag 14 jun. 2017
Bezoek in Banff National Park zeker de Johnston Canyon. We kunnen via een pad de loop van de onstuimige rivier volgen, waardoor je als het ware over de kloofbodem wandelt. Ook Moraine Lake is een absoluut hoogtepunt. Dit felblauwe gletsjermeer wordt omringd door 'Valley of Ten Peaks'. In dit gebied kun je goed wandelen, kanoën en fotograferen. Volg bijvoorbeeld de Rockpile Trail (500 m) naar de 'Twenty Dollar View', dit uitzicht stond op het Canadese twintig- dollarbiljet. Ook een populaire bezienswaardigheid is Lake Louise, de 'Jewel of the Rockies'.

Vandaag was het nagenoeg droog toen we opstonden nadat het ook de vorige avond en nacht nog gegoten had. Omdat we graag onze belevenissen met jullie wilden delen hadden we besloten om te gaan ontbijten bij Tim Hortons want daar is free WiFi. Zo gezegd zo gedaan nadat we eerst water getankt en geloost hadden.
De camper geparkeerd op het RV-parkeerterrein en toen ontbijten. Terwijl het ontbijt werd besteld gingen Edith en Ton aan de slag met de laptop en de iPad. Het kostte de nodige tijd maar uiteindelijk lukte het om foto's en verslag te uploaden. We hebben die tijd goed besteed door na ons ontbijt ook maar meteen lekkere donuts te nuttigen bij de heerlijke Cafee Latte en de lekkere thee. De sheriff zat ook te ontbijten en volgens hem was de 1A naar de Johnston canyon weer open. Hierna zijn we dus vol goede moed naar de 1A getogen en wat bleek....politiemensen zijn ook niet te vertrouwen want de weg was nog steeds afgesloten in verband met omgevallen bomen.
Daarna via de 93 naar de Marble canyon maar ook die was afgesloten vanwege een brug die kapot gegaan door het vele water. Dan door naar de Paint Pots, daar haalden de indianen vroeger hun okerkleurstof vandaan, om zich te beschilderen. Daar een stuk gewandeld langs de rivier naar de canyon toen het weer begon te gieten, dus toen besloten om toch terug te gaan naar de camper.
Hierna door de regen verder gereden naar Numa Falls. Toen we daar kwamen was het inmiddels weer droog. Dus naar buiten om de watervallen te gaan bekijken maar........jullie raden het al deze trail was afgesloten omdat de brug door het onstuimige water volledig verwoest was. Op de parkeerplaats zagen wij wel de raaf met zijn grote snavel en zijn vlerkerige verenpak. Wat is zo'n vogel groot. Wij laten ons niet klein krijgen en rijden door naar Vermillion Crossing. Het hele traject ligt in een grote vallei die 10 jaar geleden volledig in brand stond. De bomen zijn toen uiteraard verbrand maar wat over was is blijven staan als grote bonenstaken. Nu 10 jaar later is tussen al die verbrandde bomen volop nieuw groen gekomen maar het blijft heel bizar om al dat lange dode hout tussen het levend groen te zien.
De zon breekt inmiddels helemaal door en het wordt zelfs warm. Terug richting Highway zagen wij een hele groep Columbian ground squirrel, een soort grond eekhoorns, die met elkaar aan het spelen waren. Hierna terug gereden naar Banff om nog een keer te proberen of wij toch nog naar Johnston canyon konden komen. De aanhouder wint want de weg werd juist op dat moment vrij gegeven. Dus vol goede moed naar de canyon. Onderweg geen wildlife meer gespot helaas. Het zat ons vandaag echter niet mee want toen wij bij de canyon aankwamen was de trail afgesloten omdat er volop bomen naar beneden waren gekomen en opgeruimd moesten worden. Daar op het parkeerterrein kwamen we er ook achter dat, ondanks dat wij vanmorgen water getankt hadden dat de watertank weer bijna leeg was. Hier gaat toch 300 liter in en wordt door ons alleen gebruikt voor het toilet en de afwas. Hoe kon dat nu? Blijkt dat de tank leeg loopt ondanks dat er geen gat in zit. Hierop gebeld met Meridian en zij wisten het ook niet. Het advies om aan te gaan bij een depot van hen in Jasper als het op dit moment niet al te veel problemen geeft aan ons. Ger en Ton natuurlijk volop met elkaar aan het brainstormen wat nu de oorzaak kan zijn. Van het hevelen door het dichtzitten van de beluchting van de overstort tot aan een scheur in de watertank. Ze zijn er nog niet helemaal uit. Ger heeft zelfs, als Hansje van de dijk, zijn vinger in de overloop gedaan maar dat kan alleen als we stilstaan en heeft met name een probleem als we links de bocht omgaan. Dus vanaf nu nemen we alleen rechter bochten. Ze slapen er een nachtje over!
Inmiddels is het 17.00 uur en zijn wij teruggereden naar Banff, hier rond gewandeld tussen de vele toeristen. Banff is nl. een echte trekpleister voor toeristen zowel in de zomer als in de winter als skigebied . Restaurant uitgezocht want na de hutspot van gisteren wilden wij nu toch echt iets anders. Heerlijk gegeten, daarna boodschappen gedaan en Kahlua en wijn ingeslagen en toen terug naar de camping. Hier trachten de jongens om vuur te stoken maar dat lukte niet optimaal, dus veel rook maar weinig vuur. Ondanks alles was het vandaag weer een heel bijzondere dag.

• 18 Juni 2017 - 21:45

Hans En Nell:

Een gaatje meer of minder....maakt niet uit....als 65 plusser los je alles op.