Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Jasper National Park - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Jasper National Park

Door: Rina

19 Juni 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Dag 11. Jasper
Zaterdag 17 jun. 2017
Hiep hiep hoera ons Ger is vandaag 65 jaar. Hij is nu een echte pensionada!
Het was een kei koude nacht geweest want toen Ger later de slides dicht deed viel het ijs van het dak af. Het had hier gewoon gevroren! Bizar.
Om 07.00 uur opgestaan, bedden opgemaakt en toen met de camper naar de douches gereden. We waren mooi op tijd want Edith en ik hadden de douches voor ons alleen. Nadat wij allemaal weer fris en fruitig waren zijn we naar de Jasper skytram gereden. We waren zo vroeg dat we een half uurtje moesten wachten maar onder het genot van koffie en een broodje was dit geen straf. We gingen om 09.03 uur met gondel 8 naar boven. Er kunnen 20 mensen in zo'n gondel volgens ons maar volgens Ger was het 30 + de chauffeur. We gaan dat opzoeken op internet. Met een gestage snelheid en onder een stralende zon en blauwe lucht met witte wolken gingen we naar boven. Boven aangekomen, op een hoogte van ongeveer 2200 meter, lag er nog sneeuw en stond er een ijzige wind. Vanaf het bovenstation van de skytram kon je verder te voet naar de top van de berg. Dit was echter wel steil en op sommige stukken ook vlak langs de afgrond en in combinatie met de harde wind dus al met al best heel eng. Terug bij het bovenstation aangekomen zijn we weer met de skytram naar beneden gegaan. Het uitzicht was geweldig.
Beneden aangekomen stond er inmiddels een grote rij voor de kassa, dus ons vroege opstaan was een goed plan geweest. Toen zijn wij doorgereden naar de Maligne Canyon, dit is een kloof met kalkstenen wanden en is op sommige plaatsen meer dan 50 meter diep. Aan het begin van de canyon stonden de parkwachters van Jasper uitleg te geven over de beren. Zij hadden hiervoor een huid van een blonde zwarte beer. Een zwarte beer is nl. de naam van het ras maar zij kunnen een vacht hebben variërend van pikzwart naar donkerbruin naar kaneelbruin tot blond. Tevens hadden zij een huid met kop van de grizzlybeer, die helaas afgeschoten had moeten worden omdat de toeristen hem gevoerd hadden waardoor hij sindsdien op mensen afging. Ze zeggen in Canada niets voor niets " a fed bear is a dead bear'. Deze beide berenhuiden werden nu gebruikt als voorlichtingsmateriaal. Hierdoor heeft hun dood, ondanks alles, toch nog iets positiefs opgeleverd. Super om die kop van een grizzly van zo dicht bij te kunnen zien en aan te raken. Ook zijn poten en klauwen werkelijks gigantisch. Met zo'n jongen moet je geen ruzie krijgen! Na de canyon te hebben bekeken en volop gefotografeerd zijn we verder gereden naar het Maligne Lake. Wij waren net goed en wel weg bij de canyon toen er een opstopping op de weg was. Al het verkeer stond stil en er waren mensen van de Canada patroll die iedereen aanspraken. Wat bleek links van de weg zat hoog in een loofboom een jonge zwarte beer. Iedereen wilde natuurlijk foto's maken en dan loopt het verkeer vast. De mensen van de Canada patroll regelen dan men foto's kan maken zonder dat er ongelukken gebeuren, dat het veilig is voor beer en toerist, dat het verkeer uiteindelijk ook weer doorstroomt. De foto's van deze beer zijn weer goed gelukt. Het is onze 5e beer. Wauwwwwwwwwwww.
Aangekomen bij het meer hebben wij genoten van lekker eigengemaakte sandwiches zittend in de zon naast onze camper. Wie doet ons wat. Nadat onze inwendige mens versterkt was, moest er ook weer iets aan de conditie gedaan worden en zijn wij een trail langs het meer gaan lopen van ruim 3 kilometer. Super mooi, een gedeelte langs het water en vervolgens door het bos terug. Uiteraard wel goed rondgekeken of er geen beren waren en Rina had uiteraard haar berenbel aan haar rugzak hangen en de berenspray in haar rugzak. Safety First. We hebben geen wild gespot met uitzondering van de grondeekhoorns. Na deze fijne relaxte inspanning zijn wij terug gereden naar Jasper. Onderweg stonden er op enig moment weer mensen langs kant van de weg te kijken. En wat bleek, jullie zullen het niet geloven maar de foto's zullen het bewijzen, er stonden een mannetjes en een vrouwtjesbeer onder op het groen bij het meer. Het mannetje was aan het proberen om het vrouwtje te behagen zodat er over gegaan zou kunnen gaan worden tot mating. We zittten nu dus op een totaal van 7 zwarte beren. Geweldig!
Terug in Jasper heeft Ger ons getrakteerd op een kei lekker etentje bij de Mexicaan ter ere van zijn verjaardag. Eten super lekker en ook de sangria vond Rina niet te versmaden. Daarna nog een kei lekker ijsje en iedereen was voldaan. Na een geweldige 65e verjaardag voor Ger en een superdag voor ons allen bracht Ton ons weer veilig terug naar de camping. Hij rijdt net zo gemakkelijk in dat gevaarte als in in zijn eigen auto. Kanjer!
Daar aangekomen sloten we af met koffie en Kahlua om ook deze weer superfijne dag tot een lekker einde te brengen. Toen lekker naar bed want het was vroeg vanmorgen.

• 19 Juni 2017 - 07:05

Familie De Turck-Dijstelbloem :

• 19 Juni 2017 - 11:30

Gerrit:

Als jullie langer hadden gewacht waren het wel 10 beren geworden misschien?

• 19 Juni 2017 - 13:32

Diana :

Geweldig dat alles zo goed gaat en zoveel beren al gezien hebben. Lieve groetjes diana