Wells Gray Provincal Park - 100 Mile House - Reisverslag uit 100 Mile House, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Wells Gray Provincal Park - 100 Mile House - Reisverslag uit 100 Mile House, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Wells Gray Provincal Park - 100 Mile House

Door: Rina/Edith

21 Juni 2017 | Canada, 100 Mile House

Dag 14. Wells Gray Provincial Park
Dinsdag 20 jun. 2017
Helmcken Falls in Wells Gray Provincial Park is met 141 meter de vierde hoogste waterval van Canada. Het water dendert de diepte in over een vulkanische klif. Een waterval die vaak overgeslagen wordt omdat hij niet vlak bij de weg ligt, is de 35 meter hoge Moul Falls. Het is de enige waterval in het park waar je achterlangs kunt lopen. Het pad is smal en komt uit in een grot. Trek stevige (wandel)schoenen aan: het pad kan glad zijn!

Gezien de vele muggen in dit gebied, waardoor we nog niet eens fatsoenlijk buiten konden zitten, hebben we gisteravond besloten dat we niet nog een dag langer blijven op de golfcamping, maar vandaag, na het ontbijt, verder rijden naar 100 Mile House. We zijn eerst nog aangegaan bij Saphat Creek Falls. Dat is een waterval die over de kliffen 75 meter naar beneden klatert. De waterval heeft op deze manier een 122 meter diepe canyon in het lavagesteente gesleten. Dit is ook werkelijk een gigantisch mooie waterval. We hadden de camper op het parkeerterrein gezet en daar stond een man met allerlei lekkernijen. Uiteraard een praatje gemaakt met hem. De man is een Belg en was 10 jaar geleden naar Canada gegaan. Hij was inmiddels chocolatier, hetgeen hij destijds in België als hobby deed. Inmiddels leverde zijn bedrijf over een groot gedeelte van Canada eigengemaakte truffelkes en pralinekes, zoals hijzelf zei. Dit is iets wat de Canadezen helemaal niet kennen, zeker niet als zij zelf ook nog kunnen zien hoe alles vers gemaakt wordt van echte Belgische chocolade. De man verkocht ook handgesneden kunstwerkjes uit hout, welke gemaakt werden door een Canadese jongeman, die inmiddels 2e generatie houtbewerker is. Uiteraard heeft Rina zo'n kunstwerkjes gekocht voor in haar kastje. Na een lekkere ijsco doorgereden naar het uitzichtpunt waar je een weids uitzicht hebt over de Clearwater Valley. Super mooi en wat een geweldige foto's weer.
Hierna doorgereden naar onze eindbestemming voor vandaag zijnde Cariboo Bonanza Resort in 100 Mile House.
We rijden over de Cariboo Road. Deze weg is aangelegd voor de tienduizenden goudzoekers die in de 19e eeuw In British Columbia hun geluk zochten. Het startpunt van deze weg was Lilooet en het einddoel was het later beroemd geworden Barkerville. De plekken waar de goudzoekers onderweg rustten en verbleven werden aangeduid met het aantal Mile vanaf Lilooet. Op deze manier zijn de dorpen dus aan hun naam gekomen.
Aangekomen op de Bonanza camping genieten we van het geweldige uitzicht over het meer. Een supermooie camping gerund door een echtpaar uit Zwitserland. We krijgen een magnifieke plek aan het water. Ton heeft het gevaarte werkelijk super geparkeerd want zelfs de eigenaar van de camping stond er versteld van dat het hem op deze plek gelukt was.
Heerlijk genoten van het uitzicht.

• 21 Juni 2017 - 21:08

Ton En Marina:

Leuke foto's en spannende verhalen !!
    Ik kan me voorstellen dat jullie ongerust werden toen Ton maar wegbleef.
    Gelukkig was alles goed, maar toch behoorlijk schrikken !!
    Nog veel reisplezier en hartelijke groeten !!!