Telegraph Cove - Campbell River - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Telegraph Cove - Campbell River - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Telegraph Cove - Campbell River

Door: Rina / Edith

30 Juni 2017 | Canada, Telegraph Cove

Dag 22. Telegraph Cove - Campbell River
Woensdag 28 jun. 2017
Afstand: 200 km / 120 mijl || Reistijd: ongeveer 3 uur
Campbell River is de toegangspoort tot de wildernisgebieden op Vancouver Island. Veel bezoekers nemen deel aan een tour en speuren naar onder andere orka's, dolfijnen en beren, die leven in Johnston Strait en rondom Discovery Islands. Ook een bezoek waard zijn het nabijgelegen Strathcona Provincial Park (een ruig en waterrijk berglandschap) en Elk Falls Provincial Park (met de 25 meter hoge Elk- waterval).

De weersberichten hadden gisteren aangegeven dat de zon zou schijnen maar dat wist zij zelf nog niet. Ondanks de bewolking en de frisheid toch gekozen om buiten te eten. Vol huiver ging iedereen naar de douches maar die werkte normaal alleen de toiletten bij de dames zaten nog steeds verstopt. De campmanager was er nog steeds niet dus konden we ook niets melden. Toen deze uiteindelijk ook wakker was heeft Ger haar meteen het probleem gemeld. Zij zou het probleem meteen gaan bekijken. Wij zijn lekker gaan ontbijten. Tijdens ons ontbijt kwam de campmanager en zijn vrouw zeggen dat ze naar het dorp gingen en of wij hun verlengkabel maar op de veranda wilde leggen. Tuurlijk doen we dat. Ze repten echter met geen woord over de overstroomde en vastgelopen toiletpotten. Na het ontbijt ging Rina vol spanning naar de wc en wat bleek, alles was nog zeiknat maar de toiletpotten waren leeg. Weet niet wat ze gedaan hebben maar het heeft in ieder geval gewerkt. Alles opruimen en op weg naar Campbell River.
Gaandeweg de ochtend werd het weer steeds mooier en kwam de zon. Heerlijk weer, bakje koffie bij een viewpoint in het zonnetje en met gezelschap van een grote raaf. Hoe mooi en simpel kan het leven zijn. Het weer werd steeds mooier en warmer terwijl wij verder reden naar Campbell River. We besloten om vanavond te barbequen op de firepit dus aangekomen in het dorp meteen de benodigde spullen daarvoor ingekocht. Aangezien de min of meer geplande camping, Elk Falls, geen stroom/water had besloten we om naar het Thunderbirds RVpark te gaan. Deze ligt aan het water de Johnstone Strait. Gelukkig was er voor een nacht nog wel plaats verder was het, vanaf morgen, allemaal gereserveerd vanwege het aanstaande feest van 1 juli, het 150-jarig bestaan van Canada. We kregen een schitterende plek met uitzicht over het water. Zitten en genieten! Rina, Ton en Ger zijn later nog een stukje opgelopen en kwamen zo uit bij een aantal nativ mannen die een totempaal aan het maken waren. Een van deze mannen maakte ondertussen muziek op een trommel die een mooi diep zwaar geluid maakte. Hij legde uit dat dit kwam omdat de trommel bespannen was met een berenhuid. Hierop liet hij ook een trommel horen die bespannen was met een hertenhuid. Het verschil was duidelijk te horen. Hierop legde Ton uit dat bij het gilde de trommels bespannen zijn met varkenshuid.
De grootste van de mannen bleek the chief van de nativ gemeenschap te zijn maar daarnaast ook door de gemeente gekozen was tot raadslid. Hierdoor had hij een hele hoop kunnen betekenen voor de nativ tripe die hier van oorsprong woont. In het dorp is ook een kerkhof voor nativ people. Je mag daar niet op komen want dat is heilige grond maar je mag wel foto's maken van alle mooie graven voorzien van hun eigen totempaal. De man vertelde dat de beide grote totempalen respectievelijk van het graf van zijn vader en moeder waren. Daarna zijn wij terug gelopen naar de camping en hebben wij genoten van de geneugten des levens. In de buurt lag een vliegveld van helicopters en watervliegtuigen. Hierna heerlijk gebarbecued. Uiteraard afgesloten met een Kahlua. Wat een geweldig mooie en bijzondere dag was dit weer! Wat een mooie, schone en goed verzorgde camping. De beste van heel Canada wat ons betreft. We hebben dit uiteraard ook tegen de eigenaresse verteld. Zeker een adres voor Tripadvisor !