Campbell River - Parksvill - Reisverslag uit Parksville, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Campbell River - Parksvill - Reisverslag uit Parksville, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Campbell River - Parksvill

Door: Rina / Edith

02 Juli 2017 | Canada, Parksville

Dag 23. Campbell River - Parksville
Donderdag 29 jun. 2017
Afstand: 120 km / 70 mijl || Reistijd: ongeveer 1uur
Parksville staat bekend om haar grote uitgestrekte zandstranden bij de Parksville Bay en de Craig Bay. Jaarlijks wordt op deze stranden het grote Parksville Beachfest gehouden, een van de drukst bezochte festivals in British Columbia. Tot het festival behoort onder andere het wereldkampioenschap zandsculpturen bouwen. Bezoek in Parksville het Craig Heritage Park Museum & Archives of ontdek een van de provinciale parken in de directe omgeving: Little Qualicum Falls Provincial Park en Spider Lake Provncial Park liggen beide binnen een half uur rijden van de stad.

Na ons traditionele ontbijt buiten met uitzicht op het water zijn wij vertrokken richting Parksville. We gingen wel eerst aan bij de Elk Falls waar een trail van ongeveer 5 kilometer uitgezet is met daarin een hangbrug bij de watervallen. Edith houdt niet van hangbruggen en zij heeft heerlijk gerelaxed bij de camper terwijl de rest aan de wandeling begon. Vanuit een groot meer stroomt het water naar beneden via 3 grote houten bovengrondse pijpleidingen voor het opwekken van stroom. In 1946 is men met de eerste pijpleiding begonnen. Door de oorlog was er gebrek aan ijzer en omdat men de know-how had van het bouwen van houten vaten, werd de pijpleiding van hout. In 1949 werd de 2e gebouwd en de 3e was gereed in 1952. De bedoeling was dat deze pijpleidingen 40 jaar mee zouden gaan. Inmiddels zijn er 3 redenen om te pijpleidingen te vervangen nl. 70 jaar later beginnen de pijpen enigszins te verslijten; men verwacht meer aardbevingen in dit gebied en dat geeft veel risico's voor de bovengrondse leidingen; het is beter voor de vis. Als extra bonus geeft de nieuwe leiding 10% meer stroomopbrengst.
De 3 pijpleidingen worden vervangen door 1 ondergrondse. Hiervoor is men eind 2013 gestart met het boren van een lange pijpleiding in de rots van de berg. Hierdoor gaat in 2018, dat is de geplande einddatum, dan al het water en grote ondergrondse turbines zorgen dan voor de rest. Daarna worden de bovengrondse oude leidingen vernietigd en wordt daarop nieuw bos aangeplant. Knap staaltje werk van alle technici eind veertiger jaren en van de techneuten van de 21e eeuw.
Toen wij terug kwamen van de wandeling die voerde over een hangbrug, kei mooi, had Edith de koffie voor ons klaar. Die ging er uiteraard, samen met de appelflappen, letterlijk in als koek. Hierna zijn wij weer vertrokken richting Victoria. Het eerste stukje gingen we over de Highway 19 maar al snel daarna overgegaan naar de Highway 19A. De meer toeristische route langs the Strait of Georgia. Hier weer supermooie vergezichten over het water. Het is alleen, inmiddels, een erg drukke route en dan is het lastig om even een plekje te zoeken met dit grote gevaarte. Gelukkig zitten wij hoog en kunnen wij toch alles goed zien. Gezien het mooie weer er voor gekozen om vandaag ook weer te barbequen en dus onderweg nog vlees gehaald. Toen doorgereden naar Parkville. Een camping gelegen aan de Johnstone Strait. Veel bomen en lange stranden. Nou dat klopt. Wij kwamen aan en toen was het laag water. We moesten zeker 500 meter over het strand lopen voordat we bij het water waren. Toen zijn Ger en Rina het water ingegaan om te zwemmen. Het was nl. bloedheet. Het water bleef echter op een hoogte van 50 cm. En andere man was al zeker 200 meter het water ingelopen en daarbij kwam het waterniveau nog steeds niet verder dan halverwege zijn bovenbenen. Er was ook net zoveel beplanting in het water als bomen in in het bos. Zwemmen werd dus eigenlijk pootje baden. Het water was wel super helder. Terug bij de camper weer lekker vlees op de bbq. Er was geen flush toilet en geen douche op het terrein maar wel voor bij de ingang. Dus werd afgesproken dat we morgen na het opstaan naar dat gebouwtje zouden rijden om te douchen en daarna meteen vertrekken en ontbijten bij de McDonalds. Voor nu weer lekker slapen en morgen gezond weer op.

• 02 Juli 2017 - 22:37

Suzanne:

Volgens mij een top reis! Ik ben vooral van het plaatjes kijken (de foto's), super om te zien!

• 02 Juli 2017 - 23:36

Guus En Aletty:

We zijn zelf net terug van onze rondreis door Ierland, dus jullie verslagen wat minder fanatiek gevolgd.
    Maar zo te lezen vermaken jullie je nog uitstekend!
    Alleen moet Edith toch eens iets aan haar hangbrug-fobie laten doen.....
    Geniet nog van het laatste deel van jullie reis!