Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van GERT-in-Canada - WaarBenJij.nu

Victoria

Door: Rina / Edith

03 Juli 2017 | Canada, Victoria

Dag 25. Victoria
Zaterdag 1 jul. 2017
Old Town is het oude stadsdeel van Victoria. Veel van de gebouwen en pleinen die we hier zien, stammen uit de negentiende eeuw. Naast Old Town is ook Inner Harbour een leuke bestemming. Opvallende gebouwen in dit havengebied zijn het Parlementsgebouw en het Empress Hotel, beide zijn zowel van de binnen- als buitenkant het bekijken waard. Een hoogtepunt op cultureel ge bied is het Royal British Columbia Museum, waar de nadruk ligt op de geschiedenis van Victoria en British Columbia.

Deze feestelijke dag weer opgestaan met een zonnetje. En hoewel er een fris windje stond hebben we toch buiten gegeten. Daarna werden de fietsen teruggebracht. Een dag fietsen op deze, overigens prima, fietsen was even genoeg voor de billen van Edith. Bovendien heeft Rina hoogstwaarschijnlijk last van een niersteenkoliek, dus maar even kalm aan. Met de camper naar de stad gereden. Hoera, voor dit monster van een camper ook nog een parkeerplek gevonden. Toen de stad in gewandeld op ons gemak. Langs het water zagen we een aantal mensen het vuurwerk voor die avond opbouwen. De mortieren (afvuurbuizen) lagen in grote getallen op het strand. Het was er aanzienlijk drukker dan gisteren en iedereen was in uitbundige stemming vanwege de verjaardag van Canada. We hadden onze T-shirts aan getrokken en we kregen meerdere vragen van de Canadezen wat het inhield, G.E.R.T.-in-Canada. Als gedresseerde aapjes sprongen wij in de juiste volgorde en dan viel het kwartje al snel. Iedereen vond het AWESOME! Via wat grasvelden waar we genoten van de aangeboden muziek en dans, liepen we ook nog door een soort braderie met allerlei kunstwerkjes. Was leuk! Omstreeks 16:00 uur hadden we het wel gezien en reden we terug naar de camping. Edith heeft eten gekookt en dat konden we ook weer buiten opeten. Later op de avond, 20.40 uur, wilden we terug naar het centrum voor het vuurwerk van 22.15 uur. Halverwege stond een peloton politieagenten die elke inkomende en uitkomende auto aanhielden. Zo ook wij. Wat we van plan waren, was de vraag. Wij vertelden dat we de stad in wilden. “Met díe grote bak”, was de vraag van de agent. “Jazeker” zei Ton, “we weten wel een mooie parkeerplaats” De agent vertelde dat er 50.000 man op de been waren en dat hij ons weinig kans gaf. Eigenwijs als wij waren gingen we toch. Druk, druk, druk en dus nergens parkeerplaatsen voor auto's laat staan voor ons gevaarte. Daarom helaas maar terug naar de camping. We kwamen weer langs de agent en hij kon het niet nalaten te zeggen: “zie je wel, ik had het toch gezegd”. Het vuurwerk hebben we niet gezien maar wel op de camping gehoord. Het was prachtig! Maar wij waren er wél bij op de 150e verjaardag van Canada dag. Weer een bijzondere dag.